Igår lavede jeg Bone Broth, eller en god nærende boullion som det faktisk er. Hvis du er gravid, nybagt mor eller har været syg er denne ret perfekt for dig. Den giver din krop styrke og energi.

Bone broth giver din organismen en masse mineraler, men også collagen fra kyllingens skrog. Det bedste er at lade suppen koge ca 12 -24 timer ( kødet fjernes efter 2 timer). Du kan også bruge andet kød med knogler på feks Osso buco.

Suppen nærer din milt energi. Milten er et vigtigt organ og har sin Qi (energi ) imellem 9-11 om formiddagen ifølge organuret. Elementet er jord. Milten kan bedst lide varme/ tørke. Farven er karrygul/ okker.

Milten sørger for at skille det “rene” fra det “urene” i vores mad, efter det har passeret vores mavesæk. Er du træt/ har svært ved at konecentrere dig og uoplagt i dette tidsrum, kan det være din milt Qi skal styrkes. Ubalance i mave / milt kan være symptomer som en sød tand, oppustethed, løs afføring, hæmorider, bleg tunge / belægninger på tungen, svært ved at flytte dig mentalt ( bliver hængende i situationer som ikke er gode for dig, eller tankemønstre). Envidere vil en ubalance i milten, give fugt og slim, feks hoste med slim, udflåd, svamp, eller antibiotika giver også fugt.

Helt fysiologisk er milten er vigtig del af vores immunsystem, her modnes blodceller som indgår i kroppens forsvar mod bakterier / virus. Milten sørger for at vores blod holdes rent.

Mad der nærer milten er supper, lun simremad, grød, ingefær, varmende krydderier som te.(kanel, ingefær, kardemomme, chili)

Du kan med fordel også inddrage meditation/ gåture i dette tidsrum. (9-11). Undgå kolde drikke, sukker/ salt, mejeri produkter, rå og kolde grønsager/ frugter/ hvede. Hvis du vil pleje din milt Qi.

Det er vigtigt at du nyder din mad, da milt/ og mave bruger energi på at videresende og optage maden vi indtager.

Opskrift: Alle ingredienser er økologiske. Bedre dyrevelfærd, rene råvarer og bedre for planeten. 

Suppe / Bone broth

1 stk Øko kylling

1 bundt timian / eller anden krydderurt feks rosmarin

1 tsk salt

1 tsk kokosolie

1 1/2 liter vand

Koge grønt, som giver saft og kraft. Feks 1 løg, hvidløg, gulerødder, selleri.

 

  1. Brun kyllingen af et par min på hver side.
  2. Tilsæt salt/ peber og grønt/ urter og vand
  3. Lad kyllingen simre i ca 2 timer, husk at skumme (urenheder, det fjernes fra overfladen men en ske)
  4. Efter 2 timer, tages kyllingen op og pilles. Nu kommer du alle benene/ skroget/ skind op igen og lad den simre videre ca 10 timer.
  5. Når den har kogt længe, sies væden og hældes på glas. Drik et lille glas hver dag. Der er ca til 4-5 dage. Din giver din krop styrke og kræfter til at komme i gear igen.

 

Suppe med karry, grønt & risnudler

  1. 1 tsk kokosolie, og 2 spk. karry brunes af.
  2. Tilsæt nu favorit grønt i små tern. Jeg brugt to kartofler, en sød kartoffel, 1 peberfrugt, 2 gulerødder. 1/2 del spidskål( kommes i 2 min inden retten serveres) og evt lidt hakket æble.
  3. Kom nu ca 1 tsk grøn karrypasta, 1 spk. soya, salt/ peber og 1 liter vand fra suppe hønen (Bone broth, sies), og 1 ds god kokosmælk, og en 1/2 citron og evt lidt revet ingefær. HUSK at hælde en ny liter på skroget igen. Så det kan koge videre.
  4. Lad suppen simre ca 30 min.
  5. Kog nu, når suppen er færdig. Ramen nudler ( ris nudler) 3 min, og skyld med koldt vand.Brug en plade pr person.
  6. Når du koger nudlerne, tilsætter du nu det fine spidskål i strimler.
  7. Anret med nudler, suppe, lidt hakket kylling (gem evt brysterne til en god salat), og frisk citronmelisse og sesamfrø. ( sesamfrø er en fantastisk kilde til jern og calcium.