was successfully added to your cart.

“Buddah bowl” et fancy navn for en god skål salat. Men anyway det er vildt lækkert og kun fantasien sætter grænser. Det er en nem og lækker måde at få stillet sulten på, og du kan få tømt ud i dine grønsager.

 

En god huske regel er:

Den skal indeholde

Grønsager, gerne i forskellige farver og kan evt også kombineres med bagte grønsager.

Protein (fra feks æg, rejer, men også gerne plantebaseret feks bønner og linser)

En god dressing

Fedt, feks fra nødder eller avocado

Drys, af friske urter.

 

Denne friske bowl indeholder:

  • Rødkål, fint snittet. Pres rigeligt med saft på, inden servering, fra enten lime eller citron. Saften mørner det en smule og gør kålen lettere fordøjeligt. Kålen indeholder en masse fibre, som stimulere tarmens peristaltiske bevægelser, desuden mætter kål godt og holder dit blodsukker stabilt længe.
  • Agurk, en god kilde til væske og mineraler.
  • Ærter,god kilde til protein.
  • Kogte linser, protein og kulhydrat. Samt magnesium og Calcium.
  • Rejer (jeg bruger altid store koldtvandsrejer fra frost, fra bæredygtigt fiskeri), rejer indeholder både selen og jod, som vi danskere ikke får nok af grundet vores afgrøder blivere ringere i værdi. Selen er en stærk antioxidant, og både selen og jod er vigtig for vores skjoldbruskkirtels funktion.
  • Peberfrugt, C vitamin
  • Revet gulerod, betacaroten.
  • Drysset med friske urter, idag brugte jeg mynte og basilicum. Det står godt til lime og rejer.

Dressingen består af:

1 spk peanutbutter

2 spk vand

1/2 tsk fishsauce

1 spk yoghurt natural ( kan undlades)

saft fra 1/2 lime

salt og peber

En smule tørret chili, det hele røres godt sammen til en tynd sauce. Pynt evt med lidt peanuts.